Pelijuridiikka-sarjan jatkon kirjoittajat ovat Hyvinkään Laurean opiskelijat Annamaija Anttila, Kristiina Juuti, Kaisu Laamanen ja Piia Rantanen. Kesän opintoprojektinaan he ovat etsineet uusia tapoja tuoda pelialan opiskelijoille ja aloitteleville yrityksille helpommin lähestyttävää materiaalia pelialan juridiikkaan ja työelämän pelisääntöihin liittyen. Peliä on kehitetty tammikuusta asti hieman eri kokoonpanoilla opiskelijoiden toimesta.
Game Law – Law Game on hauska oppimispeli, jossa tutustutaan pelialaa koskevaan juridiikkaan sekä harjoitellaan työelämään liittyviä pehmeitä taitoja. Työelämän pehmeitä taitoja eli Soft skillsejä koskevat tarinallistetut skenaariot tuovat peliin lisämaustetta ja toimivat erinomaisesti juridisten kysymysten vastapainona tuoden pehmeyttä ja hauskuutta juridiseen peliimme.
Juridisten kysymysten uudelleensuunnittelu ja -muotoilu
Pelimme Soft skills -korttien skenaarioista inspiroituneina pidimme palaverin ja mietimme, voisiko myös juridiset kysymykset muuttaa hieman kevyempään muotoon. Olisiko ne silloin helpompia ymmärtää ja sisäistää? Päätimme lähteä kokeilemaan niiden tarinallistamista. Mutta ennen tarinallistamista meillä oli kuitenkin yksi tehtävä. Päättää ketkä meidän juridisen maailmamme läpi kahlaavat.
Inspiraationa Lapin luonto
Minkälaiset kaverit meidän pelissämme seikkailisivatkaan? Tietenkin tarvitaan yritys, jossa päähenkilömme työskentelevät. Halusimme, että yrityksen nimi viestii suomalaisuutta. Projektiryhmämme alkuperäisten jäsenten sydämiä lämmittää jo pelkkä ajatus Lapista ja Lapin kauniista luonnosta. Sääli, että suurin osa helpoista Lappiin miellettävistä sanoista on jo käytössä monien muiden firmojen nimissä: Poro, Revontulet, Napapiiri jne. No mitä muuta Lapissa on? Kuukkeleita, taikaa, lunta, savua. Aikamme asiaa pohdittuamme päädyimme kuitenkin siihen, että menemme nimen kanssa aivan kirjaimellisesti metsään, ja valitsimmekin nimeksi Huhta. Tiedätkö sinä mikä on Huhta? Se tarkoittaa kaskimaata. Nimi on tarpeeksi erikoinen, eikä ole muilla käytössä, joten se sopii meille kuin nenä päähän. Huhta kuvastaa metsää ja luontoa, sekä sointuu mukavasti suomalaiseen suuhun.
Päätimme, että firman nimeksi tulee siis Huhta Games Ltd. Miksi halusimme yrityksen nimen liittyvän juuri Lappiin tai luontoon? Ajatuksenamme oli, että firman on perustanut kaksi vanhaa kaverusta, jotka olivat kyllästyneet duuneihinsa ja ajatus yrittäjyydestä alkoi hiipiä heidän mieliinsä Lapin reissulla. Jos on kova puurtamaan niin miksei sitä tekisi työtä itselleen?
Ketkä siis ovat yrityksen perustajat ja keitä muita tässä firmassa työskentelee? Tarvitaan monipuolinen tiimi, omine erilaisine persoonineen.
Johtohahmot luomassamme pelitiimissä:
Timo Tuottaja
Aloitimme omasta mielestämme helpoimmasta: tiiminvetäjä / tuottaja, sekä toinen perustajista. Halusimme, että tiiminvetäjämme on ystävällinen, ”reilu pomo”, johon kaikki voivat luottaa. Hänestä tuli Timo. Timon kuvan etsimme pexels.com sivustoilta. Kun aloimme luoda Timon persoonaa tarkemmin, käytimme hyödyksi enneagrammeja(1) sekä mietimme Timoa myös Belbinin tiimiroolien(2) kautta.
Timo on iloinen ja rauhallinen heppuli. Hän johtaa tiimiä, jossa on monia erilaisia henkilöitä, omine luonteenpiirteineen, vahvuuksineen ja heikkouksineen. Timo tuntee tiiminsä, ja on ylpeä siitä. Joka päivä työmaalle saapuessaan Timo tunnustelee tiiminsä ilmapiiriä. Jos joku hänen tiimistään ei voi hyvin, hän huomaa sen heti ja koittaa tehdä asialle jotain. Timo tunnistaa hyvin tiiminsä taiteilijatyyppien mielentilat. Hän tietää milloin heille pitää antaa rauhaa ja tilaa keskittyä. Timo on taitava delegoija ja koko tiimi luottaa Timoon. Timo on aina reilu ja pitää henkeen ja vereen tiiminsä puolia. Tiimi arvostaa Timoa ja kunnioittaa häntä. Parempaa tiiminvetäjää ei voisi olla.
Kuten kuvauksesta voi lukea, Timo on sympaattinen hahmo. Heti, kun Huhta Gamesilta aukeaa työpaikka, minä pistän ehdottomasti hakemukseni sisään, ihan vain koska haluan tuollaisen tiiminvetäjän.
Timossa oli kuitenkin yksi huono puoli. Juridisissa kysymyksissämme Timo joutuisi tekemään paljon ikäviäkin päätöksiä, totesimme, ettei Timo ehkä ole sellainen tyyppi, joka kykenisi niihin. Tarvitsimme myös pahiksen peliimme. Jonkun, joka johtaa järjellä, ei sydämellä. Jonkun, joka on valmis ikäviinkin päätöksiin tarvittaessa. Näiden tarpeiden perusteella syntyi johtajamme Jonna, toinen yrityksen perustajista:
Jonna Johtaja
Jonna toimii Huhta Gamesin johtajana. Hän on ankara johtaja, ja tarkka ”kirstunvartija”. Hänen mottonsa on pitkälti ”Tulos tai ulos”. Jonnalle on vaikeaa olla mieliksi. Hän on kärsimätön ja usein stressaantunut. Ymmärtäähän sen, johtajan työ ei ole helppoa. Stressaantuneena hänen tulee sanottua asioita ehkä hieman liian suorasukaisesti ja kärkkäästi. Jonna saattaa tehdä välillä pistokoemaisia visiittejä tiimipalavereihin, nähdäkseen ettei tiimi vahingossakaan käytä työaikaa lorvailuun. Tällöin tiimissä ollaan hieman vaivaantuneita. Jonna esittää tiukkoja kysymyksiä kaikista tiimin päätöksistä ja vaatii kunnon perusteluja. Tarkoitus ei ole pitää hauskaa, vaan takoa rahaa!
Jonna kuulostaa rankalta hahmolta, mutta kriisitilanteessa, minä seuraisin ehdottomasti häntä. Hänellä on varma ja päämäärätietoinen ote ja se herättää luottamusta!
Jonna ja Timo ovat mahtava parivaljakko. Hyvä ja paha kyttä. Kuinka ihanasti he tasapainottavatkaan toisiaan. Hieno homma Huhta Gamesille, jonka he yhdessä perustivat. Mukavaa kuinka näitä juttuja voi heittää noin vaan tästä lennosta. Miltäpä tämä kuulostaisi:
Unelma omasta yrityksestä
Jonna sai idean Huhta Gamesista Lapin matkallaan. Hän oli kyllästynyt puurtamaan muiden piikkiin. Hän muisti vanhan rakkaan luokkakaverinsa Timon, ja otti tähän yhteyttä pitkästä aikaa. Timo oli myös kerännyt paljon kokemusta eri aloilta, ja leipääntynyt muille työskentelyyn. Yhdessä he päättivät perustaa peliyrityksen. Lappi yhdistää Jonnan ja Timon tavoiteolotilaa. Heille molemmille se merkitsee mielenrauhaa, tyyneyttä, sekä tilaa ideoille ja luovuudelle.
Kuulostaa uskottavalta. Jonna ja Timo eivät ole ensimmäisiä ihmisiä, joiden haaveissa siintää yrittäjyys. Kuinka hienoa olisi olla oman itsensä pomo. Siihen tarvitaan vain aimo annos osaamista, sitkeyttä, hyvä idea ja uskallusta.
Erilaisuuden rikkaus tiimissä
Kun yrityksen johtohahmot oli päätetty, oli aika rakentaa tiimi. Tiimiä rakentaessa mietimme paljon sitä, kuinka erilaisia tiiminjäsenet voivatkaan olla. Varsinkin luovassa tiimissä tarvitaan erilaisia persoonia ja osaajia. Yhden jäsenen perusaistien vahvuus voi olla visuaalisuus, toisen auditiivisuus ja kolmas kinesteettisyys (3). Tiiminjäsenillä voi olla myös aivan erilaiset roolinsa tiimityöskentelyssä. Joku voi olla suorittaja, joku tarkka laadunvalvoja, kun taas joku voi olla mietiskelijä, joka ennakoi ja miettii asioita valmiiksi monelta kannalta.
Nykyään puhutaan myös paljon siitä, onko joku introvertti vai ekstrovertti (4). Meitä on tässäkin suhteessa erilaisia. Introvertit viihtyvät omassa rauhassaan ja ovat usein hyvin tarkkoja siinä, mitä tekevät. He saattavat kokea sosiaaliset tilanteet rasittavina, jos niitä on liikaa tai ne kestävät liian pitkään. He tarvitsevat toisinaan omaa rauhaa. Ekstrovertit taas nauttivat muiden ihmisten seurasta ja saattavat kokea sen jopa voimaannuttavana. Ekstrovertit varmasti nauttivat yhdessä työskentelystä. Koitimme miettiä tiimiämme näiden asioiden kautta, jotta heistä tulisi mahdollisimman todentuntuisia. Tiedättehän? Sellaisia ihmisiä, joita löytyy joka työmaalta.
Ensimmäinen trio on pelinsuunnittelutiimimme. Päätimme, että pääsuunnittelija on Daniel. Daniel tekee tiivistä yhteistyötä Kitten kanssa, joka on kenttäsuunnittelija, eli suunnittelee erilaisia tasoja ja tehtäviä pelin kentille. Daniel ja Kitte tekevät tiivistä yhteistyötä myös Tanjan kanssa, joka on testaaja. Tanja testaa siis työkseen pelien toimivuutta ja arvioi siinä olevien eri elementtien toimivuutta ja viihdyttävyyttä.
Ekstrovertit luomassamme pelitiimissä:
Daniel Devaaja
Daniel on pelien alkuun paneva voima. Peliä suunniteltaessa hän näkee aivan oman maailmansa, jonka hän sitten maalaa muulle tiimille. Daniel on täynnä ideoita ja välillä muun tiimin pitääkin hieman toppuutella häntä. Daniel tekee tiivistä työtä kenttäsuunnittelija Kitten ja testaaja Tanjan kanssa. Daniel on hyvin aktiivinen vapaa-ajallaankin osallistumaan alan tapahtumiin. Hän tietää mitkä ovat viimeisimmät trendit ja millaisia pelejä maailma janoaa. Daniel on tiimin nuorin jäsen, se aiheuttaa hänelle välillä epävarmuutta, onneksi Timo pyrkii jatkuvasti vahvistamaan hänen itsetuntoaan.
Tanja Testaaja
Tanja on hyvin rauhallinen henkilö. Hän tykkää analysoida sitä, minkälaisen tunteen peli hänessä herättää ja kuinka peli toimii kokonaisuutena. Tanja haluaa kokea asiat omakohtaisesti, hän ei pidä siitä, että hänelle kerrotaan jotain, vaan hän haluaa nähdä ja kokea asiat itse. Hän on hyvin sopeutuvainen ja haluaa miettiä asioista eri puolet, mutta jos jokin asia ei hänen mielestään kertakaikkisesti toimi, kertoo hän sen suoraan. Hän on tiimille valtava voimavara, sillä hän on aina kaikessa puolueeton. Hän ottaa aina asioista esiin, sekä hyvät että huonot puolet. Tanja tekee tiivistä yhteistyötä Tatun ja Kitten kanssa, jotta pelin toimivuus saadaan hiottua kuntoon. Hänellä on siitä paljon kokemusta testaajana.
Kitte Kenttäsuunnittelija
Kitte on iloinen ja räiskyvä persoona vapaa-ajallaan. Hän rakastaa pelejä ja on koko ikänsä pelannut niitä. Danielilta lähtee ideat peleihin ja Tanjalla on valtava kokemus erilaisista peleistä ja ymmärrystä toimivuuden suhteen, siihen Kitte nojaa työssään. Kitten työminä on hieman vakavampi, hän on tiimin todellinen työmyyrä. Hän on sinnikäs ja äärimmäisen tehokas. Voisi jopa sanoa suorittajaluonne. Kitte ei juurikaan näe ongelmia työssään, hän näkee vain erilaisia ratkaisuja, eikä pelkää käyttää niitä. Hän ei pidä siitä, että asiat junnaavat paikoillaan.
Introvertit luomassamme pelitiimissä:
Pelisuunnittelun jälkeen tarvitsimme tiimiin myös seuraavat henkilöt: koodaaja, graafikko ja äänisuunnittelija. On mielenkiintoista, kuinka monesta eri palasesta pelit oikeastaan koostuvatkaan. Jokaisella tiiminjäsenellä on aivan oma tehtävänsä pelin kehittelyssä. Siinä missä ajattelimme Danielin, Kitten ja Tanjan olevan ekstroverttejä persoonia, jotka jatkuvasti järjestävät keskenään omia brainstorming-sessioitaan, ajattelimme seuraavien persoonien olevan enemmänkin introverttejä. Mielikuvissamme he ovat raudanlujia ammattilaisia omalla osaamisalueellaan ja eräänlaisia perfektionistejä oman työnsä suhteen. Heidän työnsä vaatii keskittymistä ja omaa rauhaa.
Kimmo Koodari
Kimmo on tiimin ”maanpinnalle palauttelija”. Välillä pelisuunnittelija Daniel saa niin lennokkaita ideoita pelin toteutuksesta, että Kimmon on aivan pakko puuttua hänen visioihinsa ja kertoa, ettei niitä ole mahdollista toteuttaa. Kimmo on hyvin vakava luonne. Hän nauttii siitä, kun saa uppoutua työhönsä. Kun hän työstää koodia, sulkee hän täysin pois muun maailman ympäriltään. Kimmo ei fanita pientä huulen heittoa palavereissa ja tauoilla. Tiimi kunnioittaa ja arvostaa juroa Kimmoa. Joskus kun tuntuu, että jokin asia on mahdotonta toteuttaa ja se harmittaa koko tiimiä. Silloin saapuu Kimmo paikalle ja tekee mahdottomastakin mahdollista. Kohtuuden rajoissa tietenkin.
Giselle Graafikko
Giselle on aina erityisen keskittynyt siihen mitä tekee. Hänen keskittymistään häiritsee kaikenlainen turha hälinä ympärillä. Siksi muu tiimi on oppinut siihen, että kun hänellä on inspiraatio meneillään, hänelle annetaan rauhaa ja omaa tilaa. Giselle on todella energinen ja tarkkaavainen persoona. Hän rakastaa yksityiskohtia ja häneltä ei koskaan jää epäkohdat huomaamatta. Palavereissa Giselle viestii mieluiten kuvien ja piirustusten kautta. Hän ei tee mitään vain hieman sinne päin. Kaikki pitää tehdä viimeisen päälle hyvin. Hän on ankara sekä itselleen, että muille.
Sami Soundi
Sami on oman alansa huippuosaaja. Hän on tarkka siitä mitä tekee ja oivaltaa jo todella aikaisessakin vaiheessa sen, minkälaista äänimaailmaa kehitteillä olevaan peliin lähdetään rakentamaan. Sami elää ”omassa maailmassaan”. Hän on hyvin harvasanainen mies. Kun hän jotain joskus sanoo, se on hyvin painavaa asiaa. Usein palavereissa Sami saattaa samalla kuunnella musiikkia. Joku voisi luulla, ettei Sami tuolloin keskity palaveriin, mutta asia on juuri päinvastoin. Hän kuulee aivan kaiken. Samia häiritsee ympärillä olevat visuaaliset ärsykkeet. Äänet rentouttavat häntä. Sami on erityisen introvertti luonne. Muu tiimi tietää tämän ja antaa Samille tilaa. Hän on taiteilijaluonne.
Lisähahmot tuovat ulottuvuutta
Nyt alkaa pelinsuunnittelutiimimme olla kasassa, mietimme että tällä kokoonpanolla pärjää jo todella pitkälle, mutta halusimme kuitenkin tuoda peliin vielä yhden tiimiin liittyvän hahmon: Viivin.
Viivi Visualisti
Viivi on tiimin monitoimija. Hän on Timo Tuottajan ”oikea käsi ”. Hänen erityistehtävänsä tiimissä on markkinointi. Pitäähän peliä markkinoida ja tuoda sitä esille, jotta sille saadaan ostajia. Yhteistyökumppanit ovat aina ja kaikessa tärkeä osa myyntityötä. Tämän alueen hallitsee tiimimme Viivi. Hän on erityisen ekstrovertti persoona, joka nauttii täysin rinnoin muiden ihmisten seurasta.
Viivi on tiimin ilopilleri. Hän tuntuu aina olevan hyvällä tuulella. Viivi rakastaa kauniita asioita ja tekee jatkuvasti omia taikojaan markkinoinnissa. Viivi löytää helposti uusia verkostoja ja yhteistyökumppaneita erilaisille projekteille. Kaikki yhteistyökumppanit pitävät Viivistä ja luottavat häneen. Viivi ja Timo tekevät tiivistä yhteistyötä. Viivi on myös hyvin tarkkanäköinen muiden tiimin jäsenien tunne- ja mielentilojen tulkinnoissa. Viivi on korvaamaton apuri Timolle. Voisinkin sanoa, että Viivi on Timon oikea käsi.
Tässä on kokonaisuudessaan Huhta Gamesin perhe. Nämä hahmot seikkailevat pelissämme ja painivat pelialaan liittyvien vaikeiden juridisten kysymysten parissa.
Kuitenkin, mitä peleihin tulee, hämmästelemme me tavalliset kuluttajatkin välillä asioita, esimerkiksi kun olemme ladanneet pelin ja hyväksymme ennen käyttöönottoa käyttöehtoja. Tämän vuoksi halusimme luoda peliimme vielä yhden hahmon. Tavallisen pelien suurkuluttajan, jota pelimaailma kiehtoo ja hämmästyttää. Hän on Reima. Halusimme, että myös Reima tuntee olonsa kotoisaksi Huhta Gamesin tiloissa, joten hän on Jonna Johtajan poika ja saattaa välillä vierailla Huhta Gamesillakin.
Mukana matkassa: Reima Rento, Jonna Johtajan poika
Nämä pelimme hahmot on laitettu seikkailemaan pelissämme Game Law – Law Game. Pelin pelaajien tehtävänä on auttaa heitä selviämään kohtaamistaan vaikeista tilanteista.
Pelin hahmojen luominen oli mielenkiintoista puuhaa. Siinä tuli paljon mietittyä myös sitä, minkälainen persoona itsekin on. On hyvä tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa ja tuoda ne ilmi kollegoilleen. Näin meidän on paljon helpompi ymmärtää ja arvostaa toisiamme. Konfliktit työmaalla saattavat johtua juuri siitä, ettei asioita puhuta, tai ei ymmärretä omia tai toistemme tarpeita.
Lähteet
(1) Borg, Marika: Enneagrammi-testi
(2) Tiimiroolit – Oppivatiimi-blogi ja www.belbin.com
(3) Tenviesti Oy – Miellejärjestelmien perustesti
(4) Aspegrén, Mia – Introvertti, ekstrovertti, ambivertti?