Read this in English
Osaamisen pelimerkit aktivoitui jälleen kesälomien jälkeen. CRGP starttasi syyskuun alussa ja jatkuu seuraavat kolme kuukautta. Syyskausi tulee olemaan hektistä tiimityötä tavoitteena saada aikaan julkaistava peli.
Pitcheistä tiimeiksi
Metropolian Leppävaaran kampuksella Espoossa ensimmäinen päivä oli varattu pelisuunnittelijoiden peli-ideoiden pitchauksille. Sali oli täynnä Metropolian, Haaga-Helian, Laurean, Stadin ammattioppilaitoksen ja Amiedun opiskelijoita.
Yksitoista inspiroivaa ideaa esiteltiin. Alustat vaihtelivat PC:stä mobiiliin, ja genret strategiapeleistä seikkailuun ja urheilupeliin. Opiskelijat valitsivat suosikkipelinsä ja -tiiminsä pitchausten perusteella. Valmiustasoerot olivat huimia: joillakin oli vasta perusidea, toisten pelit olivat hyvinkin pitkällä.
Syksyn vastuuopettajat kasasivat yhteensä 12 tiimiä. Tiimit muotoutuivat hakemusten perusteella siten että jokaiseen ryhmään tuli riittävä määrä tietyn alan osaajia. Ja niitä riittääkin: tiimeihin tuli tällä kertaa jopa äänisuunnittelijoita, ääninäyttelijöitä ja tuottajia!
Ideoista peleiksi
Tiimit tulevat työskentelemään aktiivisesti ja oppivat muun muassa miten peli tuotetaan ja brändätään. Opettajat ja vierailevat asiantuntijat tuovat tarvittavaa lisäosaamista ja -näkemystä pitkin kehitysprosessia.
Kick off-päivä Pasilassa Haaga-Helian tiloissa oli Elisa Heikuran vetämä. Päivä käytettiin tiimiytymiseen: tiimiviestintään, yhteistyöhön ja tunteiden merkitykseen.
Toisten tiimiläisten tunteminen ja erilaisten persoonallisuuksien ja kommunikaatiotapojen ymmärrys on avain hyvään työskentelyilmapiiriin. Ammatillinen asenne ja muistutus hengittää rauhassa tiukkojen tilanteiden tullessa vastaan estävät konfliktien syntymistä ja auttavat tiimiä jatkamaan hyvässä yhteishengessä.
Kuten Mikko Kodisoja Supercelliltä on sanonut haastatteluissaan: aina kun joku peli saavutti menestystä, sen taustalla oli erittäin toimiva tiimi. Toivotaan että nämä tiimit saavat myös aikaan huikeita pelejä, jotka päätyvät kilpailemaan PreBit Helsinkiin ensi huhtikuussa. Ja kuka tietää, ehkä joku niistä valitaan ensi vuoden parhaaksi opiskelijapeliksi Bit1:ssä.