Read this in English
Metropoliassa toteutetun peliprojektin yhteydessä toimi myös toinen laurealainen opiskelijatiimi. Kerromme tässä lyhyesti, millainen meidän prosessimme oli.
Kevätlukukautemme alkoi mielenkiintoisella, mutta myös haasteellisella toimeksiannolla. Tehtävämme ja tavoitteemme oli parantaa Metropolian pelinkehitystiimeissä tiimi- ja projektityöskentelytaitoja. Lisäksi pelialan opiskelijat ja työnantajat oli saatava samoille aaltopituuksille osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa. Tästä syystä haastekerrointa lisättiin vielä tiimityöskentelyosaamismerkin suunnittelua koskevalla tehtävällä, joka olisi yksi työkalu juurikin tiimityön merkityksen ymmärtämiseen. Tästä alkoi koko kevään kestävä, aikataulullisesti tiukka, haastava, mutta myös äärimmäisen antoisa matka pelien ja ennen kaikkea pelillistämisen kiehtovassa maailmassa.
Olemme kuusihenkinen projektitiimi Laurea-ammattikorkeakoulu Hyvinkään kampukselta. Opiskelemme liiketaloutta ja erityisesti projektijohtajuutta P2P-mallin mukaisesti. Teemme opinnoissamme projekteja oikeiden yritysten ja hankkeiden kanssa. Perinteistä luentomeininkiä ei siis juurikaan meillä tunneta.
Opiskelumallimme vuoksi ovat tiimityöskentelytaidot todellakin koetuksella sekä projektiryhmäläisten sisällä että yhteistyöverkostojen kanssa. Hyvä näin, sillä se on opettanut käytännössä erilaisia asioita, joita ei välttämättä luentosaleissa oppisi. Esimerkkinä vaikkapa palaverikäytänteet ja käyttäytyminen asiakkaan kanssa. Koska opintomme ovat niin käytännönläheisiä, voimme sanoa, että koulustamme tulee tiimityöskentelyn ”rautaisia ammattilaisia” neuvomaan ja tutkimaan tiimiytymistä koskevissa pulmissa. Haasteita tietenkin on aina.
Kevään projektimme avainsana oli pelillistäminen. Mitä se tarkoittaa? Nyt lukekaa tarkkaan. Itse olen ymmärtänyt sen niin, että koetetaan saada sisäistettyä tai opettaa joku asia erilaisin toiminnallisin keinoin kilpailuilla, improvisaatiolla tai vaikka piirtämisellä. Toiminnan ydin ja tavoite on oppilaan osallistaminen koukuttavalla tavalla, aivan kuten peleissä. Näitä pelillisiä momentteja koetimme käyttää kaikessa toiminnassamme tämän projektin ajan.
Projektimme on sisälsi haastatteluja, tapahtumia, erilaisten teoria-aiheiden kirjoittelua, koulutuksissa käyntiä, skype-palavereita, PELILLISTÄMISTÄ, viestintää eri yhteistyökumppaneiden kanssa, lisää pelillistämistä sekä aiheeseen liittyviä koulutuksia. Ja mikä mielenkiintoista, tiimistämme soluttautui yksi jäsen Metropolian pelitiimiin. Soluttautuminen tarkoitti tässä kontekstissa sitä, että yksi laurealainen täytti pelisuunnittelutiimin tuottajan roolin.
Soluttautumiskokeilu oli onnistunut ja myös Metropolian ohjaajat sekä oppilaat olivat tyytyväisiä tiimityöskentelyn projektityön konsultoijaan.
Kaiken kaikkiaan opimme, kuinka kovassa ja jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä pelialalla työskennellään ja millä intohimolla omia visioita tuodaan esille. Kilpailu on alalla järjettömän kovaa, koska kaikki haluavat olla seuraavia ilkkapaanasia. Tällä alalla ei edes taivas ole mielikuvituksella rajana. Tämä kaikki tuntui meistä hullulta ja oudolta, mutta äärimmäisen kunnioitettavalta. Tulevaisuudelta.
Parahin terveisin,
Laurean projektitiimi 2, Osaamisen pelimerkit