Pelijuridiikka 5: Alun loppu ja lopun alku

Kevään 2019 pelinkehitysprojekti alkoi lähestyä loppuaan. Kuten usein sanotaan, lopussa alkaa kaaos. Niin meilläkin. Menneet pari kuukautta oli tunteiden vuoristorataa ja omalta mukavuusalueelta poistumista sekä kasvukipuja, konflikteja, itkua, naurua, luopumista ja jonkin uuden synnyttämistä – kaikesta huolimatta äärimmäisen palkitsevaa.

Oodi luovuudelle

Aivoilla on tapana yhdistää maailmasta kumpuavat ärsykkeet vanhoihin kokemuksiin ja muistoihin. Kannattaa siis antaa itselle ja aivoille aikaa ja tilaa luovuudelle. Elää ja ihmetellä ympäröivää maailmaa, sekä yrittää yhdistää odottamattomia elementtejä toisiinsa. Näin voi syntyä jotain täysin uutta, eikä koskaan voi tietää mistä elementistä ihmiset saavat tarttumapintaa ja todella innostuvat.

Ihminen on pohjimmiltaan laiska, ja sen voi usein huomata jotain itselle mälsää asiaa tehdessä; yllättävän pian alkaa löytyä keinoja, kuinka asian voi tehdä nopeammin, tehokkaammin tai mukavammalla tavalla. Virkeät aivot tekevät työtä tahtomattakin; kun antaa niiden työskennellä, ja tiedostaa mitä omassa ajatusmaailmassa tapahtuu, voi keksiä vaikka mitä ihmeellistä! Voisi kuvitella, että suurin osa pelin kehittelijöistä sen tietävät: inspiraation voi saada mistä tahansa.

Kuva: Barbara A. Lane, pixabay.com

”Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution.” – Albert Einstein

Meidän laatimamme peli ei suuressa mittakaavassa ole maailmaa mullistava, mutta olemme ylpeitä siitä, mitä olemme nähneet sen tekevän ihmisille – sen mihin pyrimmekin: ihmiset ovat jakaneet aidosti kokemuksiaan yllättävistäkin asioista, ja tätä kautta laajentanut toistensa ymmärrystä ihmisten erilaisia piirteitä ja toimintatapoja kohtaan.

Pelin neljäs prototyyppi

Kysymyskortit ja niiden sanallinen sisältö oli muotoiltu uuteen uskoon juristeilta saamiemme palautteiden mukaan, sekä muutimme Soft skillejä koskevat kysymyskortit keskustelukorteiksi. Lisäsimme myös elementtejä pelilaudan ja kysymyskorttien visuaalisuuteen. Juridisiin kysymyskortteihin lisäsimme Game Law – Law Game -logon ja pelilaudan varsinaisia peliruutuja korotimme ja alamaailman ruutuja laskimme visuaalisin keinoin PowerPointin tehosteilla. Lisäsimme myös omat teemakuvat kategorioihin sekä pelilaudalla, että kysymyskortteihin, jotta ne olisivat helpompi ja nopeampi erotella toisistaan. 

Pelin neljäs prototyyppi.

Kevään viimeiseen peluutukseen halusimme antaa parastamme. Askartelimme vielä yhden prototyypin, jossa oli kaikki työn alla olleet palaset päivitettynä viimeisimpään, hiotuimpaan muotoon. ”Osaamisen pelimerkit” sekä Soft skill -pelimerkit askartelimme pahvista, sillä niiden hypistelemisestä ja käsittelemisestä kuuluu ihanan korvia kutkutteleva ääni. Tiedättehän, kuten pelimerkit esimerkiksi pokeripöydässä tai ruletissa kasinolla? Aivan siihen toteutukseen emme kuitenkaan kotikonstein pystyneet. Aiemmat versiot pelimerkeistä lentelivät ympäriinsä, kun pelaaja sattui sinnepäin vähänkin hönkäisemään. Nämä uudet pelimerkit olivat nyt helpompia käsitellä.

Kevään viimeinen testipeluutus

Halusimme tehdä kevään viimeisestä peluutuksesta erityisen. Siksi kutsuimme peluutukseen pelialan ammattilaisia insinööriliitosta. Paikalle oli kutsuttu myös Laurean oma innovaatioaktivisti tutustumaan aikaansaannokseemme.  

Viimeinen testaus järjestettiin koulumme tiloissa. Osallistuimme tällä kertaa myös itse peliin, jotta pystyimme fiilistelemään peliä oikein kunnolla. Pelaaminen oli hauskaa. Pakko sanoa, että juridiset kysymykset olivat vaikeita siitäkin huolimatta, että olimme itse ne laatineet. Mutta pelatessa ei väärin vastaaminen harmita läheskään niin paljon, kuin esimerkiksi jonkin verkkokoulutuksen osaamistesteihin vastaillessa – nämä kun monesti haluaa vain suorittaa äkkiä pois alta. Pelissä on oma temponsa, joka ikään kuin vaatii pelin jatkuvan, eikä täten vääriin vastauksiin tule jäätyä liikaa kiinni märehtimään. Kyllä oppimispeleissä on sitä jotain mikä imee mukaansa.

Kuva: 10741031, pixabay.com

Soft Skillsejä osui kohdallemme mukava määrä pelikierroksen aikana. Jostain syystä kyseisessä peliryhmässä ne vetivät pelaajia puoleensa huomattavasti enemmän kuin mitä aiemmilla pelikierroksilla olimme nähneet tapahtuvan. Ne kevensivät mukavasti tunnelmaa ja saivat ihmiset rentoutumaan ja jakamaan myös omia kokemuksiaan työelämästä. Samalla pääsimme hieman tutustumaan toistemme ja omiin luonteenpiirteisiimme.

Kuinka mukavaa onkaan pohtia ryhmässä niitä tilanteita, jotka päivittäisessä työelämässä aiheuttavat epävarmuutta itse kullakin. Ja kuinka mielenkiintoista on huomata, kuinka erilaiset ihmiset eri tilanteissa toimisivatkaan. Mikäli on epävarmuus omista toimintatavoistaan, on huojentavaa kuulla, että muut saattaisivat toimia samassa tilanteessa tismalleen samalla tavalla tai ottaa sinunkaltaisesi jopa jollain tavalla huomioon, jos epävarmuudestasi tietäisi.

Pelatessa meni tunti aivan silmänräpäyksessä maksimilla kuuden pelaajan porukalla. Pääsimme pelatessamme vasta kategoriaan numero kolme, mutta keskustelua ehti herätä pelin lomassa ilahduttavan paljon. Peluutuksen jälkeen pyysimme testiryhmältämme kommentteja ja kehitysehdotuksia pelille.

Onnistunut projekti

Projektin voi sanoa todellakin menneen niin kuin Strömsössä. Ohjaajat olivat erittäin tyytyväisiä siihen mitä olimme saaneet aikaan. Ennen kaikkea olemme olleet itse enemmän kuin tyytyväisiä työhömme. Pelimme kehittyi huimaa tahtia ja saimme mahtavia ideoita pelin kehittelyyn. Täytyy kiittää jokaista, joka on testannut peliämme ja oli mukana konsultoitavana tavalla tai toisella kevään aikana.

Kouluissa pitäisi useammin hyödyntää pelejä eri aiheiden opetuksessa. Tämä projekti opetti meille valtavasti uutta tietoa pelialan juridiikasta, työelämän soft skillseistä, tiimityöskentelystä, luovuudesta sekä ennen kaikkea pelin kehittelystä ja sen eri vaiheista.

Pelialan juridiikan ja työelämän pelisääntöjen oppiminen tapahtui todella tehokkaasti pelin tekemisen kautta. Jokainen kysymys, jokainen vastausvaihtoehto, jokainen skenaario Soft skills -kysymyksissä on vaatinut teemaan uppoutumista. Sillä emmehän voisi väittää kysymyksissä mitään vahvistamatonta tietoa.

Tästä on enemmän kuin hyvä jatkaa kohti uusia haasteita.

Projektin aikaansaannokset

Miten paljon hyödyllisiä tuloksia kolme tehonaista saikaan aikaan vain kolmen kuukauden aikana! Teimme neljä erilaista peliversiota/prototyyppiä, jotka olivatkin jo esiteltynä kolmannessa Pelijuridiikan blogitekstissämme.(2) Saimme useita eri kontakteja; juristeihin, pelin kehittäjiin, insinööriliittoon ja Osaamisen pelimerkit -hankkeen vaikuttajiin. Kirjoitimme blogitekstejä tänne hankkeen sivuille sekä laadimme noin sata erilaista kysymystä pelialan juridiikasta ja työelämän soft skillsseistä. Lisäksi kirjoitimme oppimispäiväkirjaa englanniksi. Ei ollenkaan huono suoritus.

Projektille jatkoa

Tätä kirjoittaessa, toukokuun loppupuolella elämme aikaa, jolloin olemme saaneet tietoomme, että saamme jatkaa projektiamme kesän yli. Osallistumme ohjaajien kanssa vuoden 2019 aikana European Conference on Games Based Learning -konferenssiin pelin kehittämiseen liittyvällä artikkelilla. ECGBL on pelipohjaiseen opettamiseen liittyvä seminaari. Aika näyttää pääsemmekö alkua pidemmälle jatkoon. Jännitystä, haastetta ja porkkana on pelinkehitystiimille kuitenkin heitetty ilmoille.

Eri persoonatyypit projektitiimissä

Emma karkasi projektitiimistä valitettavasti kesälaitumille, mutta saimme onneksi joukkoomme liittymään kaksi myöskin upeaa leidiä!

Enneagrammien(3) ihmisluonteiden kuvauksia lainatakseni, kesän projektitiimissä tulee olemaan uusina jäseninä henkilöitä, joilla on ominaisuuksia ”tarkan laadunvalvojan” sekä ”luovan individualistin” ihmisluonteista. Kevään osalta projektitiimiin jäi ”avulias huoltaja” ja ”tehokas suorittaja”.

Erilaisuus on todellakin rikkaus, jos sen vain oikein oivaltaa.

Tehokas suorittaja pistää vaihdetta silmään ja on kunnianhimoinen työn suhteen. Asiat tapahtuvat nopeasti ja tavoitehakuisesti. Välillä jopa niin nopeasti, että kaikki eivät välttämättä pysy hänen tahdissaan. Kärsimättömyys saattaa toisinaan nostaa päätänsä pintaan muiden ’vetkuttelujen vuoksi’. Tämä on projektityöskentelyssä erinomainen piirre, jos asiat tuntuvat junnaavan paikoillaan, suorittaja tulee paikalle ja pistää rattaat jälleen pyörimään.

Tarkka laadunvalvoja on tunnollinen ja vastuuntuntoinen ja kurinalainen perfektionisti. Hän työskentelee itsenäisesti ja työtehtäviä ennakoiden. Työn laadusta ei tingitä, joten kunhan laadunvalvojalla on laadun kriteerit tiedossansa, niistä pidetään tiukasti kiinni. Tämä saattaa joskus tuottaa ”ylimääräistä” työtä siinä missä joku toinen persoonatyyppi saattaisi hyväksyä sen työn laadun, mikä on ”riittävää”.

Luova individualisti on ilmaisuvoimainen ja pohdiskeleva persoonatyyppi. Aidosti yksilöllinen luonteentyyppi havainnoi ympäristöä intuition ja tunteiden kautta. Henkilökohtaisten elämän kokemuksien tuoma sisäisen maailman rikkaus näyttäytyy eri ilmaisumuodoissa ulospäin merkityksellisenä kauneutena. Luovassa projektissa tälle persoonalle on hyvä antaa omaa rauhallista työaikaa itsensä toteuttamiseen.

Avulias huoltaja pyrkii olemaan apuna siellä, missä eniten tarvitaan. Avuliaisuus, huomaavaisuus ja tarve olla muille mieliksi ohjaa hänen toimintaansa. Avulias huoltaja on tiimissä ilmapiirin ilmapuntari ja usein toimivat hengenluojina yhteisöissä. Toisinaan tämä persoonatyyppi saattaa olla jopa tungetteleva tai kahmii itsellensä liikaa tehtäviä, joita ei ehdikään asianmukaisesti hoitaa.

Nämä jos mitkä persoonat tulevat sopimaan tähän palettiin kuin nyrkki silmään. Kesän aikana haasteinamme tulee olemaan muun muassa muotoilla juridiset kysymykset tarinoiden muotoon, jotta niistä tulisi helpommin arkeen liittyviä ja samaistuttavampia. Lisäksi käännämme kaiken peliin liittyvän materiaalin englannin kielelle.

Gerd Altman, pixabay.com 

Avoin ja rehellinen kommunikaatio niin hyvässä kuin pahassakin, ja erilaisuuden ymmärtäminen mahdollistaa saavuttamaan aivan mitä tahansa tiiminä halutaankin saavuttaa!

Sähköiset lähteet