Pelijuridiikka 8: Fifty shades of game developing

Pelijuridiikka-sarjan jatkon kirjoittajat ovat Hyvinkään Laurean opiskelijat Annamaija Anttila, Kristiina Juuti, Kaisu Laamanen ja Piia Rantanen. Kesän opintoprojektinaan he ovat etsineet uusia tapoja tuoda pelialan opiskelijoille ja aloitteleville yrityksille helpommin lähestyttävää materiaalia pelialan juridiikkaan ja työelämän pelisääntöihin liittyen. Peliä on kehitetty tammikuusta asti hieman eri kokoonpanoilla opiskelijoiden toimesta.

Game Law – Law Game on hauska oppimispeli, jossa tutustutaan pelialaa koskevaan juridiikkaan sekä harjoitellaan työelämään liittyviä pehmeitä taitoja. Työelämän pehmeitä taitoja eli Soft skillsejä koskevat tarinallistetut skenaariot tuovat peliin lisämaustetta ja toimivat erinomaisesti juridisten kysymysten vastapainona tuoden pehmeyttä ja hauskuutta juridiseen peliimme.

Kesän aikana olemme päätyneet pisteeseen, jolloin käsissämme on hiomaton timantti. Matka on ollut kivikkoinen ja raastava, mutta edelleen äärimmäisen opettavainen. Tavoitteinamme oli hankkia pelin painatukseen tarvittava rahoitus, pelin testauttaminen pelialan ammattilaisilla sekä pelin jatkokehitys, kysymysten muokkaaminen ymmärrettävämpään muotoon sekä pelin materiaalien käännöstyö englannin kielelle. Kaikki projektissa tapahtuneet vivahteet olemme dokumentoineet näihin blogeihin.

”Olisiko sinulla hetki aikaa pelata kehittämäämme peliä?”

Projektin toisessa aallossa meille asetettiin tavoitteeksi saada järjestettyä viisi uutta peluutustilannetta. Keväästä oppineena ymmärsimme, että toimeen on tartuttava välittömästi. Tällä kertaa pyrkimyksenä oli saada ammattilaisilta näkökulmia pelimme eri osa-alueisiin, joten keräsimme noin 80 pelialan yrityksen listauksen, joita lähestyimme nöyrästi sähköpostilla.

©Piia Rantanen – Promokuva pelistä

Kävi selväksi, että kesälomakausi ei ole helpointa aikaa saada ihmisiin yhteyttä. Eikä varsinkaan saada usean ihmisen kalenterit sopimaan yhteen, kun peliä olisi tarkoitus pelata 3-6 hengen porukalla. Luonnollisesti työt tulevat yrityksissä ensin, ja jos pelikierrokseen menee 1,5-2 tuntia, haaste on valmis. Ymmärrettävää on myös se, että kiireiset ihmiset ovat usein sopineet kalenterinsa täyteen jo viikkoja eteenpäin.

Onni oli kuitenkin puolellamme. Kevään peluutusten ansiosta pelimme olemassaolosta yllättäen tiedettiin meidät yllättäneillä tahoilla. Saimme helsinkiläisestä pelifirmojen keskittymästä Games Factorylta kolme yhteydenottoa, joista valitettavasti lopulta vain yksi peluutus toteutui aikataulujemme puitteissa. Lisäksi pidimme pelitilanteen Laurean Hyvinkään kampuksella, johon osallistui pelinkehittämisprojekteissa toiminut opiskelija. Ennen omia lomiamme onnistuimme rohkeasti kepillä jäätä kokeillen tuomaan yhteen peliryhmän, jotka edustavat omien alojensa tiukkoja ammattilaisia; kaksi lakimiestä, viestintäasiantuntija sekä tiimivalmentaja.

Aikataulujen ja viestinnän haasteet

Vaan eipä ole aikataulujenkaan sopiminen helppoa. Sähköposteja hukkui roskapostin sekaan, viestejä ei mennyt vastaanottajalle perille (onneksi LinkedIn pelasti) ja työkiireet jyräsivät peluutuksien päälle. Projektitiimiläisten omat päivätyöt Vantaalla ja Lahdessa loivat myös omat haasteensa pelitilanteiden ajankohtien sopimiselle.

Games Factory ©Annamaija Anttila

Peluutus, palautteet & iterointi

Kolmesta toteutuneesta pelin peluutustilanteesta saimmekin varsin arvokasta palautetta. Ehkä eniten muutosta kaipaava asia pelissä, josta saimme palautetta jokaisessa peluutuksessa, oli juridisten kysymysten skenaariot ja kysymysten asettelu. Skenaariot siis koettiin liian pitkiksi ja kysymykset osittain sekaviksi. Toisinaan pelaaja ei edes muistanut, kysymyskortin luettuaan mikä se varsinainen kysymys olikaan. Skenaarioon sekä itse kysymykseen piti palata uudelleen ennen kuin pelaajat olivat valmiita vastaamaan.

Palautteista viisastuneina totesimme, että naurun purskahduksiakin aiheuttaneita skenaarioita oli pakko typistää ja varsinaista kysymystä selkiyttää niin, että pelaaja pystyisi vastaamaan siihen ilman, että lukee edes koko skenaariota. Näin ollen jouduimme kitkemään tarinoista pois turhia täytesanoja ja juonenkäänteitä, jotka hauskalla tavalla juuri elävöittivät skenaarioita, mutta eivät liittyneet varsinaiseen kysymykseen välttämättä mitenkään.

Pelin Soft skills -kortit nostattivat myös kovasti keskustelua, sillä ne ovat tuoneet kovien juridisten kysymysten rinnalle tarvittavaa vastapainoa käsittelemällä nykypäivän varsin tärkeitä työelämän elementtejä eli pehmeitä taitoja. Olemme jopa päätyneet palautteiden perusteella siihen pisteeseen kesän projektissamme, että joudumme pohtimaan, ovatko Soft skillsit tässä pelissä kuitenkin se kovempi juttu ja pitäisikö niille antaa pelissä sittenkin enemmän painoarvoa juridisiin kysymyksiin nähden.

Monella peluutukseen osallistuneella oli jonkinlaista palautetta annettavanaan ja kaikki palautteet olivat erittäin hyviä huomioita ja pohdinnan arvoisia. Kaikkia emme voi kuitenkaan miellyttää eikä peliä koskaan saada hiottua siihen kuntoon, että se tyydyttäisi aivan jokaista pelaajaa tai varmasti pelin tekijöitäkään. Missä vaiheessa on ok laittaa stoppi loputtomalle pelin hieromiselle ja viilaamiselle? Mikä versio pelistä onkaan ’riittävän hyvä’?

Pelin painatustarjous

Jotta pelistä saataisiin ihan fyysinen hypisteltävä versio, tuli pelin painatusta varten löytää pelituotteiden painatukseen erikoistunut firma. Kuulosti alkuun todella simppeliltä tehtävältä. Ei muuta kuin nettiin vaan kahlaamaan yrityksiä läpi ja poimimaan sieltä peleihin fokusoituneen painotalon. Mutta se osoittautuikin paljon hankalammaksi hommaksi kuin osasimme alkuun odottaa, sillä pelituotteisiin erikoistuneet painatusfirmat tuntuivat olevan kiven takana.

Päädyimme lähettämään tarjouspyyntöjä suurimmaksi osaksi tavallisiin painotaloihin, kokeillen saisimmeko edes vastauksia. Suurimmasta osasta emme saaneet mitään vastausta. Muutamasta ilmoitettiin, etteivät pysty painattamaan haluamiamme tuotteita, yhdestä kerrottiin, että mikäli pelistä painatetaan 500+ kappaletta niin tottahan toki se onnistuu.

Erityisesti pelin laatikko olisi haastava teettää – hankkisimmeko itse jotkin laatikot ja liimaisimme haluamamme kuvituksen tarroina niiden päälle? Ei myöskään tule unohtaa, että nopat ja pelinappulat tulisi hankkia vielä painatusmateriaalien lisäksi jostain muualta. Peliin suunnittelemamme yhden ja kahden euron kolikon kokoiset pelimerkit aiheuttivat painotaloissa päänvaivaa, joten päätimme hylätä ne kokonaan, jotta saisimme pelistä edes jonkinlaisen version painatettua.

Pelimerkkejä korvaamaan kehitimme pistelaskulomakkeen, joka olisi missä tahansa helppo painattaa. Korviimme kantautui sitten tieto, että Helsingin Kampissa sijaitseva painofirma saattaisi olla kipeästi tarvitsemamme apu pelin painatukseen liittyen. Osa tiimiläisistä kävi ihan paikan päällä kysymässä pelimateriaalien kanssa, onnistuisiko heiltä kyseisten tuotteiden painatus ja millaisilla materiaaleilla. Saimme kuin saimmekin lopulta kyseiseltä firmalta tarjouksen painatuksesta, joten pystyimme nyt karkeasti laskemaan, kuinka paljon rahoitusta tulisimme tarvitsemaan fyysistä peliä varten. Kolmen lautapelin hinnaksi olisi tullut yli 200e/peli ja kymmenen pelin painatuksessa noin 140e/peli tasku- ja mattalaminoiduilla materiaaleilla.

Money talks!

Nyt kun meillä oli käsissämme jonkinasteinen budjetti pelin painatusta varten, seuraava steppi prosessissa ja kenties se haastavin osuus, oli hankkia rahoitus, jolla katettaisiin tavoitteena olleen kolmen lautapelin painatuksen kulut sekä viimeistelisimme pelin designin ammattilaisen käsissä. Yhtenä vaihtoehtona meillä oli laittaa pystyyn Mesenaatti.me-joukkorahoituskampanja, missä kuka tahansa voisi toimia lahjoittajana. Vastikkeina harkitsimme paikkaa yrityksen logolle pelilaatikossa tai -laudassa, kaulanauhoja pelin logolla tai rintamerkillä.

Samalla, kun kypsyttelimme Mesenaatti.me-sivustolle kampanjaamme, kävimme varsin mielenkiintoisessa tapaamisessa erään lakifirman edustajien kanssa. Vapaan keskustelun miitinki muuttuikin `Leijonan luolaksi`, josta löysimme itsemme pitchaamassa peliä potentiaalisille rahoittajille. Onneksi olimme valmistautuneet tapaamiseen huolella, ja kävimme tiimin kanssa läpi pelin koko kehityskaaren ennen tapaamista. Tapaamisen lopputulema jääköön julkiselta yleisöltä arvoitukseksi.

Lautapelin design

Meillä on siis toimiva peli, mutta taiteelliset lahjakkuutemme eivät ole riittäneet PowerPointilla leikkimistä pidemmälle. Ajatus kunnollisesta designista on nostanut päätään moneen kertaan matkan varrella, ja kyselyjäkin mahdollisen designin suunnittelijoille tehtiin. Ilman pätäkkää on hankala tarjota korvausta tehdystä työstä ja opintopisteillä ’maksaminen’ myös rajoitti huomattavasti käytettävää työvoimaa. Kaiken lisäksi edelleen oli kesä, ja useimmat ihmiset omissa menoissaan. Ammattilaisen suunnittelemana pelin graafinen suunnittelu olisi saattanut hoitua jopa 5-10 tunnissa, mutta 90e/h oli täysin mahdotonta maksaa nollabudjetilla.

Mood board pelin designia varten

Erästä opiskelijaa myös konsultoimme designiin liittyvissä asioissa, ja häneltä saimme vinkkiä, että olisi hyvä koostaa mood board, eli kuva- ja tekstikollaasi toivotuista mm. väreistä, fonteista ja tyylisuunnista. Perustimme siis Pinterest-tilin, jonne aloimme kerätä itseämme miellyttäviä värimaailmoja, värikarttoja sekä piirrettyjä ihmishahmoja.  Näistä visioiden yhteentörmäyksestä Piia järjesti tuttuun tapaan kuvabattlen keräämällä lisää valmiita mood boardeja yhteen kuvatiedostoon ja piirrettyjä hahmoja toiseen, joista äänestämällä rankkasimme jäljelle jäävän top 3:n. Kärkikolmikon hyvistä ja huonoista puolista keskustelemalla pääsimme yhteisymmärrykseen toivotusta lopputuloksesta. 

Kuvalähde: Mark Cameron – Instagram.com

Kontrastia mielikuviin värimaailmalla

Lakimaailma usein mielletään raskaaksi, tummaksi, perinteikkääksi ja arvokkaaksi maailmaksi. Valitsemallamme raikkaalla ja kepeällä värimaailmalla sekä piirretyillä pelitiimin hahmoilla halusimme korostaa, että pelin aiheet, juridiset kysymykset ja pehmeät taidot työelämässä on tuotu uudessa kontekstissa pelaajayleisön saataville nyt kun olemme yrittäneet keventää pelin avulla lakiasioiden ymmärrettävyyttä.

Kuvalähde: Stephanie Bruce –  design seeds
Kuvalähde: ©Elizaveta Sokolovskaya – Flickr.com

Pelin hahmojen design

Alun perin pelissämme seikkaili netistä ilmaiskuvasivustoilta bongatut hahmot, kuten alla oleva ”Timo Tuottaja” pexels.com-sivustolta. Emme kuitenkaan tyytyneet projektin aikana vielä tähän. Osa tiimistä oli lomailemassa Lapissa kesän aikana, ja siellä tapasivat lupaavan nuoren neidin Grista Järven, ja näkivät hänen luonnosteluvihkonsa sekä taideteoksiaan. Päätimme heittää hänelle ehdotuksen ilmoille, että haluaisiko hän suunnitella peliimme hahmon aiemmin koostamiemme mood boardien perusteella. Hän iloksemme innostui, ja annoimme hänelle ”Timon” kuvan ja ohjeistukset hänen toivotusta vaatetuksestaan ja luonteenpiirteistä, jotka olisi hyvä välittyä Timon olemuksesta ja kasvoista.

Alkuperäinen ”Timo” Kuvalähde: Pexels.com

Eipä mennyt aikaakaan, niin saimme ensimmäisen luonnoksen Timosta, ja olimme myytyjä. Lopulta Timosta tehtiin myös digitaalinen versio, ja olimme enemmän kuin onnellisia lopputuloksesta. Tällä taidonnäytteellä olisimme olleet valmiita jatkamaan hänen kanssaan pelin designin kehittelyä loppuun saakka, mutta tässä vaiheessa valitettavasti kesä alkaa olla jo pitkällä ja projekti jälleen loppumetreillä.

Timo Tuottaja ©Grista Järvi

Game over

Tämä projekti on ollut todella opettavainen. Olemme oppineet paljon itsestämme ja toisistamme sekä pintakäsityksen pelialasta ja pelin kehittelystä. Olemme raapineet ideoita sieltä täältä ja takoneet ne uuteen muottiin luoden toinen toistaan kehittyneempiä prototyyppejä. Olemme testauttaneet ideoitamme useilla eri ihmisillä ja keränneet palautteista tärkeää oppia talteen ja suuri osa ideoista on tuotu pelin kautta käytännössä toteen.

Prototyyppejä on tuhottu useita. Sillä jotta jotain uutta voi syntyä, on pakko ottaa käyttöön kill your darlings – metodi. Tiimimme kiittää kaikkia upeita ihmisiä, jotka olemme tämän matkan varrella tavanneet. Tämä on ollut erittäin mieltä avartava taival. Taskut täynnä muistoja ja hienoja onnistumisen kokemuksia, käännämme katseemme kohti syksyä ja sen tuomia uusia haasteita. Game Law – Law Game jää elämään. Ehkä kuulette siitä vielä.