Suomen pelialan ammattilaiset valitsivat Bit1-voittajatiimin 2019

Suomen paras opiskelijapeli valittiin Bit1 Game Awards -kisassa, joka pidettiin Tampereella 7.-8. toukokuuta 2019. Kaksitoista finaaliin valikoitunutta tiimiä koottiin alueellisista esikarsinnoista, jotka järjestettiin Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Oulun seudulla esikarsintoja ei tänä vuonna pidetty, mutta saatiinpa sieltäkin kolme tiimiä loppukisoihin mukaan. Bit1-kilpailun tuomaristo tarkkaili osallistujien tiimityöskentelyä, pelinkehitystä ja pitchausta.

Tuomariston ennakko-odotukset

Bit1-tuomariston muodostivat viisi suomalaisen pelialan huippunimeä, joilta kysyttiin ennakolta, mitä he Bit1-tiimien peleiltä odottavat.

Kalle Kaivola toimii Sisu Game Venturesin osakkaana. Hän on opiskellut tietojenkäsittelytiedettä ja työskennellyt useissa tehtävissä median parissa, myös pelialaan liittyen. Lopulta hän siirtyi pelialan palvelukseen ensimmäisessä devaustehtävässään.

Hän toivoi näkevänsä Bit1-tiimeiltä ”intohimoa ja draivia, joka kanavoituu johonkin tuottavaan. Perinteisten sääntöjen rikkomista, ja hyvää perustelua sille. Kaikkein eniten kuitenkin ihmisiä, jotka rakastavat pelien riemua ja haluavat olla osa niiden luomista.”

Mariina Hallikainen on Colossal Order Oy:n toimitusjohtaja, jolla on vuosikymmenen kokemus alalta. Hän toivoi näkevänsä ”selkeän vision, sen että ymmärretään kohdeyleisö ja hauskat, viimeistellyt pelit Bit1-tiimeiltä.”

Juha Huhtakallio on PlayStack Finlandin General Manager, rahoittaja, pelikustantaja ja -julkaisija, jolla on pitkä kokemus alalta. “Käynnistin koko Bit1-kilpailun alun perin yhdestä hyvin yksinkertaisesta syystä; halusin auttaa tiimejä saamaan mahdollisuuksia peliensä julkaisuun ja rahoitukseen, näkyvyyteen ja työllistymiseen. Odotan löytäväni seuraavan Rovion Bit1-kisaajien joukosta.”

Antti Ikäläinen on Traplightin Operations Manager, joka aloitti uransa alalla QA-testaajana EA:lla ihan vahingossa. Hän odotti löytävänsä hyvin viimeisteltyjä, hauskoja pelituotteita, ja laadukkuutta, joka tulee siitä, että ymmärtää mitä oma tiimi voi saavuttaa tietyssä ajanjaksossa.

Teemu Närhi on Fingersoftin toimitusjohtaja. Hän aloitteli pelien parissa harrastuspohjaisesta ohjelmoinnista ja siirtyi alalle virallisesti vuonna 2009 luodakseen pelistudion. Pian sen jälkeen hän liittyi Fingersoftiin iOS-kehittäjänä. ”Olin tuomaroimassa samankaltaista kisaa Japanissa, jossa osallistujien taso oli aika korkea ja parhaat tiimit pystyivät tiivistämään useita tuoreita ideoita viimeistellyiksi ja intuitiivisiksi ratkaisuiksi. Olisi hienoa nähdä täällä jotain samanlaista, toivottavasti hieman enemmän vielä bisnesnäkökulmasta mietittynä.”

Tuomaristo kuuntelee pitchauksia. Kuva: Toni Pippola

Miten määritellä hyvä peli?

Bit1-kilpailijatiimit eivät tuottaneet tuomaristolle pettymystä. Vuoden 2019 Bit1-kisan laatu yllätti tuomariston enimmäkseen myönteisesti. Kilpailun ”isä” Juha Huhtakallio muistutti, että opiskelijat voivat aloittaa peliprojektinsa mistä kohtaa tahansa ja se tekee heidän peleistään raikkaita. ”Bit1 2019 tarjoili erilaisia projekteja, kehitysvaiheita ja pelejä. Kaikilla osallisilla oli intohimoa tekemiseensä. Tuomarina kiinnitin huomiota yksinkertaisiin, loistaviin ideoihin ja niiden toteuttamiseen. Eli millainen tiimi on, onko heistä toteuttamaan ideansa valmiiksi asti”, Huhtakallio määritteli arviointityötänsä.

Kalle Kaivola huomautti, että intohimosta, jonka hän on nähnyt Bit1-kilpailijoissa, täytyy jalostaa ammattimaisuus esiin. ”Bisnesajatteluaan ei tarvitse liioitella. Jos siitä tulee pakonomaista, et saa koskaan tehtyä hyvää peliä. Jos haluat tehdä silkasta rakkaudesta ja harrastuksesta pelejä, hienoa. Mutta jos haluat tästä ammatin, bisnes astuu kuvioon.”

Antti Ikäläinen muistutti, että tuomarin roolissa on pelin laadun lisäksi huomioitava, kauanko tiimi on ollut kasassa ja mihin se on pyrkimässä. Ikäläinen halusi nähdä, miten devaajat tuovat osaamisensa esiin ja ymmärtävätkö he oman osaamisensa raamit. ”Bit1 2019 -kilpailussa jotkin pelit olivat viimeistellympiä, jotkin jopa valmiita launchausvaiheeseen. Jotkin tiimit olivat aloittaneet kuusi viikkoa sitten. Kisassa oli todella korkealaatuisia pelejä”, Antti kehui.

Teemu Närhi vahvisti näkemystä: “Laatu on ollut erinomaista, pelien pitää olla hauskoja ja tiimien pitää pärjätä! Tänä vuonna on näkynyt paljon mielenkiintoisia ideoita, laaja skaala varovaisista yliampuviin projekteihin. Kisaan ilmoitetut pelit ovat pelattavissa, tiimit ovat valmistautuneet hyvin!” Närhi muistutti omassa asiantuntijapuheenvuorossaan, että pelkillä ideoilla ei ole itsessään arvoa. Vasta ideoiden vieminen käytäntöön ratkaisee.

Tuomariston jäsenet Juha Huhtakallio ja Teemu Närhi koepelaavat Puck Buddiesia. Kuva: Toni Pippola

Miten myyt idean?

PreBit-esikarsinnat vaativat tiimeiltä pelinkehittämisen lisäksi tulevan liiketoiminnan pohtimista. Kelle myydä, paljonko latauksia odottaa, keille suunnata tuote? Bisnestaidot eivät kuitenkaan olleet kilpailussa menestymisen kannalta pääroolissa.

Tuomariston silmissä jokin Bit1 2019 -finalistit tarjoilivat parempia pelejä kuin pitchauksia, ja päinvastoin. Idean myynti tuomaristolle eli pitchaus ei ratkaissut kisaa, vaan tarjosi arvokasta taustatietoa tuomaristolle tiimistä ja pelinkehityksestä.

Juha Huhtakallio huomauttaa, että ensimmäisessä Bit1-kilpailussa vuonna 2018 jotkin tiimit olivat hukassa tekemisensä kanssa. Hänen mukaansa tänä vuonna kaikki pitchaukset täyttivät laatukriteerit, pelit olivat pelattavia pelejä eikä mikään ollut keskeneräistä. Tuomarikonkari Teemu Närhi, joka myös oli mukana toista vuotta, totesi:”Pitchauksista tarkastelin esiintyjän karismaa ja sisällöllisesti yhdenmukaisuutta lupausten ja niiden lunastamisen välillä. Bit1-formaatti alkaa seljetä ja opiskelijat tietävät, mihin he ovat tulossa kisaamaan! Mukava nähdä entistä itsevarmempia esityksiä.”

Kilpailijoiden pitchaukset ovat tallessa Bit1-kilpailun Facebook-sivulla, esitykset ovat englanniksi. Linkki alla. https://www.facebook.com/bit1event/videos/875983229407111/

Tarvitaanko Bit1-kilpailuja?

Bit1 2019 oli toinen versio Suomen parhaasta opiskelijapelikilpailusta. Tuomariston mielestä kisa on hyödyllinen pelialalle. Kuten Juha Huhtakallio toteaa: ”Alan pitää nähdä, etteivät opiskelijapelit ole itse asiassa huonoja. Tänä vuonna on nähty jo suorastaan pelituotteita, ei pelkkiä pelejä.”

Opiskelijapeliprojekteissa on mahdollisuus käyttää luovuutta ja aloittaa pelinkehitys minkä tahansa idean ympäriltä on ainutkertainen mahdollisuus. Myöhemmin, alalle töihin siirryttäessä, erilaiset rajoitteet astuvat kuvaan. Kuten  Teemu Närhi huomauttaa: ”Bit1-tapahtumalla on vaikutusta suomalaiseen pelialaan: on erinomaisen hyvä nähdä, mitä opiskelijat eli seuraava sukupolvi voikaan saavuttaa. Se on tärkeää. Samoin se, että opiskelijat pääsevät myös pitchaamaan tuleville työnantajilleen ja saamaan suoraa palautetta.”

Antti Ikäläinen kokee Bit1-kisan miellyttävänä tapahtumana, joka esittelee opiskelijoiden taitoja ja samalla imitoi tosielämän pelinkehitystä. Bit1-kilpailulla on vaikutusta pelialaan. ”Korostan, että on erityisen arvokasta osallistua ja saada kilpailukokemusta!“

Mariina Hallikainen tuomaroi ensimmäistä kertaa tämäntyyppisessä tapahtumassa. Hän näki intohimoisia joukkueita, loistavia pelejä ja piti hauskaa. “Tällaiset kokemukset ovat melko tavanomaisia pelialalla, joten tämä on loistava mahdollisuus harjoitella ’tosielämää’ varten. Kisaajat ovat tarjonneet todella korkealuokkaista tekemisen meininkiä, jokaisen pitää olla ylpeä saavutuksistaan.” Mariina kehottaa kaikkia tiimejä viimeistelemään pelinsä, joilla he osallistuivat kilpailuun. ”Miettikää, vaikkette koskaan saisi tästä kannattavaa bisnestä, tämä on osoitus siitä, että olette saaneet luotua pelin ja olleet osa sen tekemistä! Pelinne on osa ammatillista portfoliotanne. Hatunnosto kouluille, jotka ovat osallisina ja tiimeille demovaiheeseen saatetuista peleistä.

Myös kilpailijat kokivat osallistumisen ja saadun palautteen olleen hyödyksi. Monet olivat myönteisesti yllättyneitä tapahtuman tasosta.

Voittajat ja palkinnot

Bit 1 2019 -tuomaristo valitsi kisaajien joukosta kolmen kärjen ja yleisö äänesti oman suosikkinsa. Bit1-voittajajoukkue ja Suomen paras opiskelijapeli 2019 on tamperelainen Sockman – pelillään Sockman. Tuomariston perustelut: “Ohjaus tuntui erittäin miellyttävältä ja responsiiviselta. Samoin koko joukkue oli äärimmäisen vastaanottavainen saamalleen palautteelle. Arvostamme tätä. Tykkäsimme pelin tarinasta ja taustaraameista. Meistä tuntui, että tiimi pelasi erinomaisesti yhteen.”


Joukkue Sockman ja tuomarit lavalla. Kuva: Toni Pippola

Voittaja: Sockman

Pelin lyhyt esittelyvideo Google Drivessa.


Joukkue Wheel, Snipe & Celly ja tuomarit. Kuva: Toni Pippola

Toinen sija ja yleisön valinta: Wheel, Snipe & Celly

Tuomaristo:”Hauska, äänekäs ja hyvin toteutettu pelattavuus.”

Peliesittelyvideo Google Drivessa.


Joukkue Erden ja tuomarit. Kuva: Toni Pippola

Kolmas sija Erden

Tuomaristo:”Kaunis ja kunnianhimoinen peli!”

Katso pelin tiiseri Google Drivesta.

Bit1 2019 -palkinnot sponsoroi Games Factory Talents ja Osaamisen pelimerkit -hanke: matkastipendi ja liput Finnish Game Day and White Nights Conference -tapahtumaan Pietarissa, kesäkuun puolivälissä. Voittajatiimi kutsuttiin PlayStackin julkaisupalaveriin Helsingissä.

Kiitos osallistujille! Finalistien lista löytyy englanninkielisiltä Bit1-sivuilta, linkki https://www.bit1.fi/competition/final ja lisää tapahtumasta Bit1-verkkosivulta, englanniksi webpage