Suomen paras opiskelijapeli valitaan pian

Read this in English

Osaamisen pelimerkit -hankkeen näkyvin asia tänä keväänä on Suomen parhaan opiskelijapelin etsiminen. Esikarsinnat eli PreBitit on nyt pidetty ja loppukilpailu Bit1 on pian käsillä. Tapahtuma pidetään Helsingin Suvilahdessa, Tiivistämöllä 16.-17.5.

Bit1 Game Awardia ilmoittautui PreBit-tapahtumien kautta tavoittelemaan 35 peliä, joista tuomarien eteen uskaltautui 30. Helsingissä kisaajia oli 15, Tampereella 9 ja Oulussa 6. Finaaliin kustakin ennakkokarsinnasta selvisi kolme tiimiä. Turun finalistit valittiin Turun ICT Showroomissa 17 pelin joukosta. Sieltä Bit1:een pääsi kaksi tiimiä.

Pitchaustaitoja tarvitaan kilpailussa. Kuva: Riikka Savela.

Finalistit:

PREBIT HELSINKI:
Team Wreckage / Guns of Wreckage (cabal shooter, mobiili)
Team LunarByte / Trail of Relics (adventure puzzle, mobiili)
Team Penitent wardens / Jailbird Blues (visual novel, PC)

PREBIT TAMPERE:
Team Colbanum / Space Hen Hassle (party/arcade, PC)
Team Period of Play / Dante’s Infernya (platformer, PC)
Team Bob / Bob Belongs to Heaven (platformer, PC)

PREBIT OULU:
Team Death By Overwork / Ninja! Not a Samurai (puzzle/card game, mobiili)
Team Arktik Kirkle / Cortex Protocol (VR-peli)
Team Red Shirt Games / Guild Inc (mobiilipeli)

TURKU ICT SHOWROOM:
Team Aioni / Fuzzy runners (racing game, mobiili)
Team Boss Loop / Boss Loop (video game)

PreBiteihin tultiin eri puolilta Suomea huhtikuun lopulla. Edustettuina olivat Oulu, Kajaani, Tampere, Hämeenlinna, Joutseno, Turku ja Helsinki. Tiimit koostuivat eri asteiden pelikoulujen opiskelijoista keskiasteesta yliopistoihin. Oulussa mukana oli myös Pelifarmin kilpailijoita. Helsingin opiskelijajoukkueista yksi oli ehtinyt perustaa jo oman startupinsa.

Sonja Ängeslevä testaa mobiilipeliä. Kuva: Saija Heinonen.

Kokenut ammattilaisraati seuloi parhaat

PreBitien pelit arvioitiin kovan luokan ammattilaisten voimin. Jussi Autio (Free2App), John Rantala (Round Zero) ja Antti Kananen (Koukoi Games) tuomaroivat Oulun kisaa. Pelisuunnittelun pitkän kokemuksen lisäksi he toivat kilpailuun näkemyksiä niin julkaisijan kuin ekonomisten mekanismien tuntijan vinkkeleistä.

Oulun tuomarit arvostivat tiimien ymmärrystä pelinsä markkinoista. Heidän mielestään finaaliin päässeet pelit olivat toimivia, hauskoja ja koukuttavia.

Oulun tuomaristo kuuntelee kiinnostuneena pitchauksia. Kuva: Riikka Savela.

Tampereella valintoja tekivät Taneli Lyytikäinen (Bon Games), Niko Mäkelä (Traplight Games), Sami Kojo (Random Potion) ja Gareth Noyce (TripleEh?). Heidän näkemyksensä kumpusivat mm. pelinkehittämisen, koodaamisen ja laaduntarkkailun syvästä osaamisesta.

Tampereen tuomareita ilahduttivat pelien uniikit ideat, selkeys, hauskuus ja toimivat mekaniikat. He näkivät finalistien joukossa myös potentiaalia viraaliksi hitiksi.

Helsingin raadissa olivat Pekka Hänninen (Armada Interactive), Sonja Ängeslevä (Unity), Mikko Honkakorpi (Tigerhat Games / GRX Game Studio) ja Jonne Harja (Next Games). Muun muassa pelisuunnittelun, monetisaation, data-analyysiin pohjautuvan kehittämisen ja johtamisen asiantuntemuksen pohjalta tiimit saivat hyvät perustelut valinnoille.

PreBit Helsingin finalisteja lavalla. Kuva: Saija Heinonen.

Helsingin tuomarien mielestä finalistien pelit olivat visuaalisesti laadukkaita ja miellyttäviä pelata. Mekaniikkojen toimivuus ilahdutti, samoin se, että pelien kaupallista potentiaalia oli erikseen mietitty. Tuomarit kiinnittivät huomiota myös tiimien pitchaustaitoon.

Turun ICT Showroomissa oli esillä monenlaisia projekteja. Kuva: Martti Komulainen.

Turun ICT Showroomin varsinainen raati valitsi voittajan kaikkien turkulaisten korkeakoulujen erilaisista projekteista. He arvioivat myös pelien uutuusarvoa, kaupallistamista ja tiimien pitchaustaitoja. Pelikilpailun varjoraatina toimivat pelisuunnittelun asiantuntijat Taisto Suominen (Turku AMK), Liisa Lehtonen (Boost Turku startup) ja Janne Kodisoja (Rival Games Ltd).

Erityisesti tiimin ja pelin yhtenäisyys sekä jatkosuunnittelmat vakuuttivat Turun tuomariston.

Kävijät testaavat pelejä Turun ICT Showroomissa. Kuva: Saija Heinonen.

Innostus yllätti

PreBitien laaja osallistujajoukko yllätti organisoijat. Kyseessä on ensimmäinen Bit1, ja innostus lupaa kilpailulle jatkoa.

Toivoimme aluksi, että saisimme mukaan yli kymmenen hyvää pelidemoa kilpailemaan. Teimme myös suunnitelmat sen pohjalta. Loppujen lopuksi finalisteja tuli 11, jotka karsiutuivat kaikkineen yli kolmestakymmenestä pelistä ympäri maata. Tulos oli ilahduttava”, kehui  PreBit Helsingin ja Bit1:n tuottaja Veera Schneider.

“Toive on, että alan ihmiset ja yritykset löytävät Bit1-tapahtuman, ja voisivat tätä kautta nähdä opiskelijoiden taitotason käytännössä. Palautetta ja kokemuksia on mukava kuulla muiltakin kuin tuomareilta”, hän jatkoi.

Olen iloinen pelien suuresta määrästä ja tapahtuman jo nyt saamasta huomiosta. Selvästi tällaiselle kilpailulle ja tapahtumalle on tarvetta. Opiskelijoiden pelien taso yllättää jatkuvasti alan ammattilaiset. Siksi on hyvä että voimme Bit1 tapahtumalla tuoda esiin opiskelijapelien kovan tason sekä auttaa heitä eteenpäin peliensä kanssa ja myös työllistymisessä.”, sanoi hankkeen isä Juha Huhtakallio.

Myös osallistujat olivat tyytyväisiä PreBiteihin.

”Keskustelujen perusteella osallistujille jäi oikein hyvä fiilis. Tietenkin parannettavaakin jäi”, kertoi PreBit Tampereen järjestänyt Toni Pippola.

Organisoijat kertovat pelien tason olleen vaihteleva, mutta kaiken kaikkiaan varsin lupaava.

”Valmiusasteessa oli kyllä eroja. Koska emme olleet etukäteen niin tarkkaan määritelleet pelien kehitystasoa, oli mukana sellaisia, jotka olivat devanneet jopa vuoden, kun jotkut olivat aloittaneet vasta tänä keväänä”, sanoi PreBit Oulun järjestäjä Anna Salomaa.

”Ilahduttavaa oli, että pelejä oli suunniteltu monille eri alustoille”, Salomaa jatkoi.

“Tiimien tasot luonnollisesti vaihtelivat. Pelinkehityksen opintojaksojen sisältöön kuului osallistuminen ICT Showroomiin, joten kaikki tiimit eivät olleet aivan tosissaan liikkeellä. Luulen, että kokemus kuitenkin sinänsä opetti ja tapahtumassa sai benchmarkkausta muihin peleihin ja tiimeihin”, kertoi Turun valintojen organisoija Taisto Suominen.

“Siihen nähden että Osaamisen pelimerkit-projekti käynnistyi vasta viime marraskuussa usean kumppanin voimin, olen erittäin iloinen että pystyimme organisoimaan tällaiset tapahtumat, jotka onnistuivat näin hyvin sekä toteutuksessa että osallistujien määrässä. Jos pelitiimeillä ei ollut pitkää valmistautumisaikaa, niin ei ollut meilläkään. Monet isot projektit käynnistyvät hitaasti, mutta me aloitimme rytinällä, ja siksi olen erittäin ylpeä tiimistämme” , summasi projektipäällikkö Saija Heinonen.

Kirjoittaja: Minna Kilpeläinen, FM, KM, viestinnän asiantuntija, freelancer-toimittaja