CRGP-tuottajien vinkit tiimityöhön, osa 5 – kommunikointi tiimissä

Read this in English

Pelien kehittäminen vaatii tiimityötä. Tässä blogimerkintöjen sarjassa tiimityön eri puolia esitellään ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta – aiheina projektinhallintamenetelmät, viestintä, muutosjohtaminen, tiimityötaidot ja tiimityön kehittäminen. Laurean pelituottajatiimin esittelyt löytyvät aiemmasta blogimerkinnästä.

Aili Tervonen: 10 tapaa olla tiimin huonoin kommunikoija

Meillä kaikilla on joku ihmistyyppi, jonka kanssa omat kemiamme eivät kohtaa lainkaan. Saatat vaipua epätoivoon, jos huomaat joutuvasi työskentelemään tällaisen persoonan kanssa samassa tiimissä. Mitä jos ongelma ei olekaan keskustelukumppanissa, vaan sinussa? Voisitko sinä yrittää työskennellä neutraalisti, vaikka tiiminjäsen herättäisi sinussa voimakkaita reaktioita/tunteita.

Esittelen seuraavaksi kommunikoinnin ongelmat tiimissä. Aloitan suomalaisittain tyypillisesti negatiivisen lähestymistavan kautta. 😉

Tiimin huonoimmaksi kommunikoijaksi pääset, kun teet seuraavat asiat:

  1. Keskeytä
  2. Älä kuuntele 
  3. Korosta omia ideoitasi
  4. Sivuuta toiset tiimin jäsenet kokonaan
  5. Selaa nettiä ja keskity koneeseesi, kun toinen tiiminjäsenesi puhuu
  6. Mulkoile toisia
  7. Lopeta muiden lauseet omilla arvauksillasi
  8. Tyrmää toisten ideat välittömästi
  9. Naura toisten mielipiteille
  10. Ole ylimielinen

Huono kommunikointi vaikuttaa tiimin yhteishenkeen ja motivaatioon. Nykyään suurena ongelmanamme on läsnäolon puute. Laitteet ja koneet vievät läsnäolomme. Edessämme on tapaamisissa ja palavereissa tietokoneet ja kännykät, ja keskittymiskykymme häiriintyy. Pienet teot, kuten koneen sammuttaminen auttavat meitä keskittymään paremmin. On tutkittu, että rauhoittuminen ja rentoutuminen parantaa ajattelua. Miksi emme siis panostaisi omaan keskittymiskykyymme? (1.)

Tiimin parhaaksi kommunikoijaksi pääset näitä ohjeita noudattamalla:

1. Kommunikoinnissa tärkeää on hyvä ja arvostava kuunteleminen ja toisen kuuleminen. Keskity siis kuuntelemiseen. 

2. Vuorovaikutuksessa on läsnä ihminen kokonaisena, kaikkien tunteiden kera. Tunteet ovat sallittuja hyvässä vuorovaikutuksessa. Sinun tulisi voida olla oma itsesi kommunikointitilanteessa. 

3. Muista, että rakentava kritiikki kehittää ajattelua.

4. Älä keskeytä muiden puheenvuoroja. Jokaisen tiiminjäsenen tulisi tuntea itsensä tarpeelliseksi ja tärkeäksi vuorovaikutustilanteessa. 

5. Älä muodosta omaa mielipidettäsi omien vanhojen mielipiteittesi pohjalta. Anna itsellesi mahdollisuus muodostaa uusi mielipide hitaasti, kuunnellen toisen puheenvuoroa. (1.)

Miten minusta voi tulla parempi keskustelukumppani?

Älä ole tuomitseva. Älä epäile itseäsi, äläkä myöskään muita. Päästä irti myös itseesi ja toisiin kohdistuvista ennakkokäsityksistä. Omat uskomukset ja asenteet vaikuttavat nimittäin siihen, miten asiat kuulemme. Kommunikointi voi vääristyä siis asenteiden kautta. Meidän kasvojen pienillä eleillä ja ilmeillä on myös suuri vaikutus siihen, miten keskustelukumppanimme tuntee viestinsä menevän perille. (1.)

Voitkin pohtia seuraavaksi, että miten otat vastaan tiiminjäsenesi mielipiteet?

Kuunteletko avoimesti ilman ennakkoluuloja vai näytätkö turhautuneelta?

Psykologi Marcial Losada on  tutkinut yritystiimejä. Hän on tutkinut vuorovaikutusta sekä positiivisen että negatiivisen näkökulman kautta. Ryhmän tunneavaruus tarkoittaa sitä, kuinka paljon erilaisia tunteita ryhmässä sallitaan ja miten tehokkaasti niitä hyödynnetään ryhmässä. Losada on todennut, että tehokkaissa tiimeissä on huomattu olevan enemmän positiivista vuorovaikutusta kuin negatiivista. Joten,pysy positiivisena tiimissäsi! (2.)

Meidän tulisi nähdä palaute lahjana. Palautteen antaja on nähnyt vaivaa miettiessään palautetta.

Haasteeksemme jää se, miten hyödynnämme palautetta? Loukkaannutko saamastasi palautteesta, vai otatko sen vastaan rehellisesti ja pohdit sitä ajan kanssa? Ja mikä tärkeintä, opitko jotain palautteestasi? Rakentava palaute on nimittäin yksi tapa oppia uusia asioita. Tiimityön ajattelua ja kommunikointia on verrattu kuorolauluun. Moniääninen laulu on paljon kiinnostavampaa ja vivahteikkaampaa kuin yksiääninen. Sama pätee ajatteluun ja kommunikointiin. Jos tiimijäsen esiajattelee eri tavalla kuin sinä, arvosta sitä! (1.)

Vain ja ainoastaan sinä itse kannat vastuun siitä, että sinun ja tiimsi jäsenten tekemät päätökset ovat parhaaksi tiimillesi. Yritä tsempata kollegoitasi tekemään parhaansa. Jos onnistut, tiimisi ratkoo ongelmia, oppii uusia taitoja ja tiimilläsi on vieläpä hauskaa työskennellä yhdessä! (3.)

Kirjoittaja on musiikkipedagogi, joka opiskelee tällä hetkellä liiketaloutta Laurean ammattikorkeakoulussa. Räväkän persoonan omaavana, kommunikointitaitoja on tullut harjoiteltua ja vinkit on itse hyväksi havaittu.

Lähteet:

1) Heinonen, S., Klingberg, R., Pentti, P. 2011 Kaikkien aivot käyttöön. WSOYpro Oy, 29-32, 35-45.

2) Losada Line Consulting 2012, What is the Losada Line? What is Meta Learning? Viitattu 31.10.2018 https://www.losadalineconsulting.net/losadaline

3) MindTools, Essential skills for an excellent career. Management training and leadership training, online.  Viitattu 31.10.2018